top of page

Landbouwproject

Wat doen we?

Ons landbouw- en tuinproject vloeit voort uit ons schoolproject. In de meeste lagere en middelbare scholen krijgen kinderen ‘s middags een warme maaltijd. Sommige families rekenen op die schoollunch om hun kinderen een stevige maaltijd te kunnen geven. Armere families in Gambia eten vaak weinig tot geen gevarieerde voeding, omdat dit nu eenmaal te duur is. Het warme en vochtige klimaat zorgt er ook voor dat vers voedsel niet lang bewaard kan worden. Vele gezinnen hebben amper of geen elektriciteit thuis dus een (grote) koelkast is er niet.

 

Omdat een gezonde voeding helpt om gezond te blijven, zorgen we ervoor dat scholen (en de gemeenschappen rond de scholen) een evenwichtige voeding kunnen geven aan de kinderen. We importeren verschillende fruit- en groentenzaden die in verschillende seizoenen geoogst kunnen worden. Zo kunnen scholen eigen moestuinen aanleggen. De kinderen krijgen daardoor meer gevarieerde en gezondere schoollunches.

Hoe werkt het?

Tijdens onze jaarlijkse missiereis bezorgen wij groenten- en fruitzaden die goed groeien in Gambia. We leveren ook het nodige materiaal om voor de tuinen te zorgen, zoals schoppen, rieken, gieters, meststoffen, enz. De scholen krijgen dan tips over hoe ze de materialen het best kunnen gebruiken en hoe ze de groenten moeten verzorgen, oogsten, bewaren, en klaarmaken. 

 

De tuinen worden verbouwd en verzorgd door de leerlingen en de leraren van de verschillende scholen binnen onze projecten. De opbrengsten gaan naar de scholen zelf. Als er voedseloverschotten zijn, verkopen de scholen de groenten aan het dorp. Zo kunnen ze de opbrengsten gebruiken om te investeren in nieuw materiaal. 

 

Tuinbouwmaterialen zijn dus altijd welkom. Heb je nog rieken, harken, kruiwagens, schoppen, of ander materiaal liggen? Contacteer ons of ontdek in ons overzicht waarmee je ons kan helpen. 

DSC03223.JPG

Help ons met materiaal

Wij zamelen het hele jaar door landbouw- en tuinmateriaal in. Ontdek in ons overzicht waarmee je ons kan helpen.

DSCN0507_edited.jpg
bottom of page